Tuesday, June 15, 2010

Selawat selepas azan..

Kita dianjurkan untuk berselawat kepada Nabi Muhammad SAW selepas mendengar azan..
Walaupun hakikatnya perkara ni kurang diketahui umum tapi apa salahnya selepas ini kita sesama mengamalkan..
Berikut saya sertakan dalilnya..
Abdullah bin 'Amr r.a berkata bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda "Apabila kamu mendengar muazin maka ucapkanlah seperti apa yang dia ucapkan, kemudian BERSELAWATLAH kepadaku. Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah akan membalasnya sebanyak sepuluh kali, kemudian mohonlah wasilah kepada Allah bagiku kerana ia adalah sebuah tempat di syurga yang hanya layak bagi salah seorang hamba-hamba Allah. Dan aku berharap itu adalah aku. Maka barangsiapa yang memohon kepada Allah wasilah untukku, baginya berhak mendapat syafaatku." (Hadis Riwayat Muslim)
Seorang saudara saya pernah berkata "kita doakan wasilah ni untuk dapat syafaat time hari akhirat..nabi tau siapa yang doakan wasilah untuknya"
Kata-katanya buat saya berfikir.."betulkah?" wallahu'alam..tapi bersandarkan hadis tersebut seperti membenarkan..

Semoga Allah beri kita hidayah untuk mengamalkannya..Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment