Tuesday, June 15, 2010

Sifat duduk antara dua sujud


  Saya pasti tuan semua pasti pernah melihat pelbagai ragam duduk antara dua sujud..ada yang duduk jepun..ada juga yang agak pelik sikit tapi itupun atas faktor keuzuran..tapi berapa ramai yang benar-benar belajar untuk solat??agama hanya ditaklid..apabila kita taklid yang salah??
Menurut sunnah, duduk antara dua sujud itu ialah secara duduk iftirash iaitu melipatkan kaki kiri dan meletakkan punggung atasnya dan menegakkan kaki kanan serta menghadapkan hujung2 anak jarinya ke kiblat..


Abu Hurairah pernah berkata: " Nabi s.a.w melarang saya berbuat TIGA perkara: mempercepatkan dalam solat,seperti patukan ayam jantan, DUDUK SEBAGAI ANJING DUDUK dan berpaling2 sebagai tsa'lab(kancil). (diriwayatkan oleh Ahmad, al-Baihaqi, al-Thabrani dan Abu Ya'al, sanadnya Hasan.)

hendaklah tangan kanan diletakkan atas paha kanan iaitu merapatkan jari manis dan kelingking ke telapak tangan, dan melipatkan ibu jari kepada jari tengah. Adapun tangan kiri, maka ia diletakkan atas paha kiri dengan mengulurkan hujung jari ke hujung pangkal, menyentuh lutut.

daripada Abu Hurairah: " Kemudian dia ( Rasululah SAW duduk iftirasy maka dibentangkan kaki kirinya dan duduk di atasnya serta menegakkan kaki kanannya". ( diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)


Semoga Allah beri kita hidayah dan membukakan pintu hati untuk mengamalkannya..
Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment